در فروشگاه شیراز اسمارت هوم :هر آنچه برای هوشمندسازی و سیستم های امنیتی و حفاظتی خانه خود نیاز دارید با بهترین قیمت مناسب خریداری کنید

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است؟ چگونه انتخاب کنیم

بازدید: 60 بازدید

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است؟ چگونه انتخاب کنیم

ممکن است شما هم در زمان خرید دوربین مداربسته بخواهید بدانید وضوح واقعی دوربین مداربسته چقدر است؟ آیا فروشنده در بیان مشخصات محصول همه ویژگی‌ها را عنوان می‌کند؟ از کجا بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است؟ و برای کاربری ما دوربین مداربسته چند مگاپیکسل خوب است؟ بیاید پاسخ این پرسش‌ها را با هم بخوانیم. در ابتدا تعریفی کوتاه از مگاپیکسل داشته باشیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مگاپیکسل چیست؟
  • از کجا بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است؟
  • دوربین مداربسته چند مگاپیکسل خوب است
  • عوامل کلیدی موثر بر انتخاب دوربین های مگاپیکسلی

برای دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته تماس بگیرید

09027020017

مگاپیکسل چیست؟

از کجابفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است

مگاپیکسل یاMegapixel  یک واحد اندازه‌گیری است که در فیلم‌برداری دیجیتال و عکاسی برای تعیین رزولیشن تصاویر و ویدئوها به کار می‌رود. واژه “مگا” به معنای یک میلیون است. بنابراین، یک مگاپیکسل برابر با یک میلیون پیکسل است. مگاپیکسل برای توصیف توانایی یک دوربین یا سنسور در ضبط تصاویر با رزولیشن بالا استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، هر چه تعداد مگاپیکسل‌ها بیشتر باشد، تصاویر با رزولیشن بالاتری ضبط می‌شوند. در نتیجه جزئیات بیشتر و تصاویر واضح‌تر خواهد بود. با توجه به تعریف مگاپیکسل دانستیم یک پیکسل یک عنصر تصویر است که در تصویر یا فیلم قرار دارد. پیکسل‌ها به صورت مستطیلی یا مربعی با رنگ خاص توسط سنسور یا فیلترهای رنگی ضبط می‌شوند.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است؟

رزولیشن تصویر به تعداد کل پیکسل‌ها در طول و عرض تصویر اشاره دارد. بنابراین برای آنکه بدانید دوربین چندمگاپیکسل است به دنبال مشخصات دوربین و عبارت رزولیشن Resolution بگردید. روش‌هایی که می‌توانیم بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است عبارتند از:

  • پارت نامبر یا کد محصول:

محصولات در این صنعت دارای پارت نامبر یا یک کد هستند که معرف برخی ویژگی‌های شاخص آن محصول است. از طریق پارت نامبر می‌توانید به میزان رزولیشن دوربین پی ببرید. یک عدد در پارت نامبر معرف وضوح دوربین است. البته در هر برندی جایگاه عدد مربوط به رزولیشن متفاوت است و از یک قانون پیروی نمی‌کند. به عنوان مثال دوربین‌های هایک ویژن علاوه بر رزولیشن، نوع، شکل بدنه، قابلیت ضبط صدا و برخی دیگر از ویژگی‌ها را در پارت نامبر مشخص می‌کند، که می‌توانند به صورت عدد یا حرف باشد. پارت نامبر DS-2CD1023G0-IUF را در نظر بگیرید مربوط به دوربین بولت با وضوح 2مگاپیکسل است. پارت نامبر DS-2CD1323G0-IUF مربوط به دوربین دام با همان مشخصات دوربین قبلی است. برای آشنایی با مشخصات فنی هایک ویژن کلیک کنید.

  • برچسب محصول:

برخی از دوربین‌های مداربسته روی بدنه‌ی خود یک برچسب دارند که اطلاعات فنی اصلی در آن درج شده است. معمولاً رزولیشن به صورت مگاپیکسل در این برچسب ذکر می‌شود.

  • منوی دستگاه ضبط:

در منوی دستگاه ضبط بخش رکورد شما می توانید مشخص کنید که تا چه وضوحی از دوربین را برای ضبط نیاز دارید. ماکزیمم مقدار براساس دوربین مداربسته‌ایست که به دستگاه متصل شده است، تنظیم می‌شود. به عنوان در کانال1 دوربین 2 مگاپیکسل متصل باشد و به کانال 2، دوربین 5 مگاپیکسلی؛ در هر دو این کنال‌ها مقدار ماکزیمم برای ضبط تصاویر متفاوت است. در اولی کیفیت ضبط از 2مگاپیکسل شروع می‌شود و بقیه گزینه‌ها کمتر است. برای کانال دوم از 5 مگاپیکسل به پایین رزولیشن قابل انتخاب است.

  • دیتاشیت و کاتالوگ:

دیتاشیت هر محصول حاوی اطلاعات کاملی از آن محصول است. شما با مشاهده دیتاشیت می‌توانید علاوه بر فهمیدن مگاپیکسل، اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت‌ها و ویژگی‌های دوربین مداربسته مورد نظر کسب کنید. در کاتالوگ نیز به علت تعداد بالای محصول ممکن است همه مشخصات محصولات درج نشود. البته مشخصات کلیدی و مهم در کنار تصویر هر محصول وجود دارد. وضوحی که دوربین مداربسته ارائه می‌دهد نیز غالباً در کاتالوگ درج می‌شود.

  • منابع آنلاین:

اگر مشخصات فنی در دسترس نیست یا دسترسی به برچسب محصول ممکن نیست، می‌توانید به وب‌سایت تولیدکننده یا فروشنده مراجعه کنید. اطلاعات فنی بسیاری از محصولات در صفحات وب‌سایت‌ها یا کاتالوگ‌ها موجود است، که می‌توانید مشاهده کنید.

  • دستیابی به نمونه تصاویر:

اگر توانسته‌اید به نمونه تصاویر گرفته شده توسط دوربین دسترسی داشته باشید، می‌توانید با تجزیه و تحلیل تصاویر، توانایی دقت و وضوح را ارزیابی کرده و تقریبی از تعداد مگاپیکسل‌ها به دست آورید.

  • مشاوره با فروشنده یا تعمیرکار:

در صورت عدم دسترسی به اطلاعات فنی، می‌توانید با تماس با فروشنده محصول یا مشاوره با تعمیرکاران متخصص در این حوزه اطلاعات لازم را بگیرید.

بررسی رزولیشن یک دوربین مداربسته از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این موضوع تعیین‌کننده‌ای برای کیفیت تصاویر و وضوح آن است. برای مثال، یک دوربین 8 مگاپیکسل توانایی ضبط تصاویر با حداکثر رزولیشن 8 میلیون پیکسل را دارد. این اطلاعات مهم در انتخاب دوربین‌ها برای مصارف مختلف استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته چند مگاپیکسل خوب است

دوربین مداربسته با توجه به نیازها و محیط استفاده، انتخاب می‌شود. برای آنکه بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل خوب است باید بدانیم کاربری و هدف آن چیست. به طور کلی یک دسته‌بندی مگاپیکسل دوربین مناسب با توجه به محیط نصب در زیر آورده‌ایم:

  1. 2 مگاپیکسل (1080p): برای محیط‌های کوچک تا متوسط مانند فروشگاه‌ها، دفاتر کوچک، یا محیط‌های خانگی، دوربین‌های 2 مگاپیکسل (2MP) خوب هستند.
  2. 3و4 مگاپیکسل (1440p/1536p): برای محیط‌های با اندازه متوسط تا بزرگ مانند مغازه‌ها، دفاتر، پارکینگ‌ها، یا ورودی‌های بزرگ.
  3. 5 مگاپیکسل: برای محیط‌هایی که نیاز به جزئیات بیشتر دارند مانند بانک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و قطار، یا محیط‌هایی که نیاز به تشخیص چهره دارند.
  4. 8 مگاپیکسل (4K): برای پروژه‌ها و محیط‌های بزرگ مانند فرودگاه‌ها، مراکز تجاری بزرگ، یا محل‌های عمومی با تردد و حساسیت بالا.
  5. 12 مگاپیکسل و بالاتر: برای پروژه‌های بسیار بزرگ مانند شهرهای هوشمند یا مراکز مهم نظیر سفارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی.

البته عوامل دیگری مانند نور محیط، تکنولوژی حسگر تصویر، قابلیت‌های امنیتی (مانند تشخیص حرکت یا تشخیص چهره) همگی در انتخاب دوربین تاثیرگذار هستند. ذکر این نکته نیز جالب توجه است که دوربین‌های با مگاپیکسل بالا نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر دارند، بنابراین باید از یک سیستم ذخیره‌سازی مناسب همراه با آنها استفاده کنید.

عوامل کلیدی موثر بر انتخاب دوربین های مگاپیکسلی

در سال های اخیر، تجهیزات نظارت تصویری به تدریج از مگاپیکسل به وضوح بالا ارتقا یافته است. رسیدن به مگاپیکسل برای سیستم‌های آنالوگ سنتی دشوار بود، اما سیستم‌های شبکه نظارت تصویری با کیفیت بالا را ممکن کرد. استاندارد فشرده سازی H.264 موجب شد مقدار داده، در مقایسه با استاندارد MPEG4، به حدود 20 درصد از ظرفیت حافظه نیاز داشته باشد. به عبارت دیگر استفاده از ظرفیت حافظه تا 5 برابر افزایش یافت. این پیشرفت، هزینه‌های ذخیره سازی کاربران را تا حد زیادی کاهش داد و کیفیت انتقال تصویر تغییر نکرد. از این موضوع مهمتر این است که H.264 یک استاندارد بین المللی است. با تحقیق و توسعه این استاندارد، نسخه‌های موثرتری برای فشرده‌سازی تصاویر ارائه شده است.

آیفون‌ها، تلویزیون‌ها و سایر دستگاه‌های ویدئویی همگی از استاندارد H.264 استفاده می‌کنند و دارای استاندارد سازگاری هستند. بنابراین می‌توان از دستگاه‌های دیگر برای تماشای فیلم‌های دوربین مداربسته و سیستم نظارتی استفاده کرد.

فاکتور اول: کیفیت تصویر

دوربین مداربسته چند مگاپیکسل خوب است

کیفیت تصویر یکی از شاخص‌های مهم عملکرد هر دوربین است، به ویژه در برخی از کاربردهای مرتبط با ایمنی جان و مال که اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.اگر دوربین نتواند فیلمی با کیفیت بالا ارائه کند، مانند این است که وجود ندارد. کیفیت تصویر فوق‌العاده شفاف به کاربران این امکان را می‌دهد تا جزئیات و تغییرات تصویر را با دقت بیشتری ردیابی کنند. در نتیجه تصمیمات سریع‌تر و بهتری اتخاذ کنند و در نهایت محافظت مؤثرتری از افراد و اموال ایجاد کنند. برای تجزیه و تحلیل خودکار تصویر و ابزارهای هشدار (مانند تشخیص حرکت داخلی دوربین و سایر عملکردهای هوشمند)، کیفیت تصویر می تواند تجزیه و تحلیل و دقت هشدار آنها را تا حد زیادی بهبود بخشد.

دوربین مداربسته چند مگاپیکسل خوب است

هنگام ارزیابی کیفیت تصویر یک دوربین، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

وضوح تصویر را در چه سطحی باید طبقه بندی کرد؟ آیا دارای لنز باکیفیت است؟ کیفیت تصویر زمانی که حرکت زیادی در کادر وجود دارد چگونه است؟ در دیتاشیت محصول ممکن است بخشی از پاسخ این سوالات وجود داشته باشد، اما حتماً دوربین را خودتان تست کنید. آزمایش میدانی برای اطمینان از اینکه ویژگی‌های محصول توضیح داده شده در دیتاشیت واقعاً نیازهای برنامه شما را برآورده می‌کند، انجام می‌شود.

فاکتور دوم: سازگاری

دوربین‌های تحت شبکه و HD دارای ویژگی‌های بسیار بیشتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ هستند، مانند فشرده سازی داخلی تصویر، تشخیص حرکت، اتصال و انتقال شبکه، مدیریت رویداد و هشدار و غیره. هنگامی که سیستم نیاز به گسترش دارد، باید تجهیزاتی به سیستم اضافه شود که ویژگی‌های سیستم قبل را و یا ویژگی بیشتری داشته باشد. بنابراین سازگاری بین سیستم کنونی و تجهیزات جدید اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. برندی که انتخاب می‌کنید بهتر است این سازگاری را با برندهای معتبر دیگر داشته باشد. در این صورت به راحتی می‌توانید تنها تجهیزات با ویژگی و قابلیت‌های مورد نیاز را به سیستم اضافه کنید و نیازی به تعویض کل سیستم نداشته باشید.

فاکتور سوم: یکپارچه سازی محصول و پشتیبانی نرم افزار کاربردی

آیا دوربینی که قصد خرید آن را دارید در یک سیستم بسته قرار دارد؟ به طوری که شما انتخاب‌های بسیار کمی برای نرم افزارهای کاربردی Back-end یا حتی مجموعه‌ای از نرم افزارهای مدیریت ویدئو برای انتخاب دارید؟ تبدیل شدن سیستم‌های نظارتی به سیستم‌های باز و پلت‌فرم‌های سخت‌افزاری مسیر پیش روی تمام کاربران دوربین مداربسته است. بنابراین، دوربین‌های تحت شبکه تولید شده توسط سازندگان عالی باید با استانداردهای صنعت نیز مطابقت داشته باشند، رابط‌های قابل برنامه‌ریزی باز (API)  و قابلیت یکپارچگی قوی داشته باشند. به این ترتیب قطعاً می‌تواند فضای وسیعی را برای انتخاب نرم‌افزار بک‌اند شما فراهم کند. برخی از شرکت‌های پیشرو حتی صدها شریک در سراسر جهان دارند که صدها یا هزاران نرم‌افزار مدیریت پشتیبان را برای انتخاب در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

فاکتور چهار: فرمت فشرده‌سازی تصویر

MJPEG و MPEG-4 دو فرمت فشرده‌سازی تصویر رایج در نظارت تصویری تحت شبکه هستند که هر دو دارای مزایای خاص خود در کیفیت تصویر و استفاده از پهنای باند هستند. در حال حاضر فرمت‌های جدیدتر خانواده H.264 و H.265 در این عرضه وارد شده‌اند. یک دوربین تحت شبکه عالی باید بتواند همزمان از هر دو فرمت فشرده سازی پشتیبانی کند. زیرا کاربران این امکان را دارند که فرمت مناسب را بر اساس محیط برنامه واقعی برای بهینه سازی کیفیت تصویر و منابع پهنای باند انتخاب کنند. انطباق کامل با استانداردهای بین المللی تضمین می‌کند که از جریان‌های ویدیویی مختلف استفاده کنید.

فاکتور پنجم: پیکربندی دستگاه و ابزارهای مدیریتی

مانند سایر دستگاه‌های شبکه هوشمند، دوربین‌های شبکه دارای آدرس‌های IP مستقل و سیستم عامل داخلی خود هستند و بسیاری از تولید کنندگان خدمات ارتقاء رایگان ارائه می ‌دهند. برای به‌روزرسانی، ارتقاء و نگهداری دوربین‌های تحت شبکه باید ابزارهایی با کاربرد آسان در اختیار کاربران قرار گیرد. باید برآورد واضحی از هزینه و زمان خرابی ناشی از ارتقا و نگهداری تجهیزات وجود داشته باشد.

عامل کلیدی ششم: سنسور تصویر

سنسور تصویر از مهم ترین اجزای یک دوربین مداربسته است. براساس روش‌های اسکن، در حال حاضر دو سنسور تصویر در بازار وجود دارد: اسکن interlaced و اسکن progressive.. تنها دوربین‌های تحت شبکه می توانند عملکرد اسکن پیشرفته را به دست آورند. اسکن پیشرفته به معنای نمایش و گرفتن یک تصویر کامل به طور همزمان است، در حالی که فناوری interlacing مورد استفاده در دوربین‌های آنالوگ فقط نیمی از تصویر را در یک زمان اسکن می‌کند و سپس نیمی دیگر را 17 میلی ثانیه بعد اسکن می‌کند. حال فرض کنید اگر اشیایی در حال حرکت در تصویر وجود داشته باشد، تصویر توسط دوربین آنالوگ چگونه است؟ دوربین آنالوگ از فناوری اسکن درهم آمیخته استفاده می‌کند، تصاویری که به دست می‌آورد معمولا دارای لکه، سوسو زدن، تار شدن و غیره آشکار است. در حالی که تصاویر اسکن پیشرونده اینطور نیستند.

در برنامه‌های نظارت تصویری، رسیدن به وضوح تصویر حتی در اشیاء متحرک بسیار مهم است. اسکن progressive  این امکان را به کاربران می‌دهد تا ویژگی ‌های دقیق اشیاء متحرک را مشاهده کنند، مانند صورت یک مجرم در حال فرار. یک مثال ساده: هنگامی که “Pause” را در زمانی مشاهده فیلم از DVD فشار می‌دهید، تصویر بسیار واضح تر از هنگام مشاهده فیلم از نوار است. چرا؟ بله این نتیجه اسکن پیشرونده است که تصویر واضح‌تر دیده می‌شود.

عامل کلیدی هفتم: برق از طریق اترنت یا PoE

PoE ممکن است فقط یک گزینه عادی در لیست ویژگی‌های دوربین شبکه به نظر برسد، اما در بسیاری از پروژه‌ها می‌تواند هزینه اجرای سیم کشی برق را کاهش دهد. زمانی که تعداد دوربین‌ها افزایش می‌یابد این هزینه قابل توجه می‌شود. لازم به ذکر است که هنگام انتخاب دوربین هایی که از عملکرد PoE پشتیبانی می کنند، باید از مطابقت آنها با استاندارد IEEE802.3af اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب، می توانید آزادانه سوئیچینگ شبکه را انتخاب کنید. بسیاری از سازندگان تجهیزات شبکه معروف (مانند Cisco، Nortel، NetGear و غیره) از عملکرد PoE پشتیبانی می‌کنند. با استفاده ازUPS  یا منبع برق اضطراری در صورت قطع برق سیستم نظارتی همچنان می‌تواند به طور عادی کار کند.

کلام آخر

انتخاب و خرید دوربین مداربسته اگرچه کار چندان پیچیده‌ای نیست اما اگر به درستی مدل و نوع دوربین را انتخاب نکنید ممکن است متحمل ضررهای مالی و غیر مادی زیادی شوید. برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید. به این ترتیب با توجه به کاربری و بودجه مورد نظر می‌توانید سیستم مداربسته مناسب را خریداری نمایید. علاوه بر خدمات فروش و مشاوره ما مفتخریم کار نصب و راه‌اندازی سیستم‌های مداربسته و شبکه شما را انجام دهیم. شماره تماس نمایندگی هایک ویژن برای ارائه مشاوره رایگان قبل از خرید 09027020017 خط است.

دسته‌بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت